Skip to main content

Femstjerners cruise på Donau gjennom syv land


Opplev et fascinerende cruise langs Donau på en eventyrlig reise gjennom syv land. Vi seiler gjennom det dramatiske landskapet ved Jernporten, og besøker historiske steder og pulserende storbyer som Budapest, Beograd og Bratislava. På vår ferd fra vest til øst, får vi et innblikk i landenes ulike kultur og spennende historie. Dette cruiset er mer enn bare en reise: det er en hyllest til Donau – en av Europas viktigste elver i all sin rikdom og skjønnhet. Mens skipet seiler fra sted til sted, nyter vi det gode livet om bord på vårt femstjerners flytende hotell.

ALL-INCLUSIVE CRUISE

Høydepunkter

  • Budapest med sine storslåtte bygninger
  • Novi Sad, Serbias nest største by
  • Beograd, hovedstaden i Serbia
  • Naturskjønt landskap ved Jernporten
  • Vidin, kjent for Baba Vida-festningen
  • Golubac, med en av de best bevarte festingene fra middelalderen
  • Vukovar – ‘heltebyen’ i Kroatia
  • Gamlebyen i Bratislava
Fritekstsøk

Dagsprogram

  • Dag 1: Oslo - Wien

    Du møter Elite Travels reiseleder på Oslo lufthavn og sammen flyr vi til Wien. Videre med buss til kaien der VIVA Enjoy venter. Vel fremme sjekker vi inn og finner oss til rette i lugaren. Før middag inviteres vi på en velkomstdrink med presentasjon av kapteinen og hans besetning. Ved 18-tiden kaster skipet loss og eventyret på Donau begynner.

  • Dag 2: Budapest

    Etter å ha krysset flere landegrenser, ankommer vi Budapest like etter frokost. Få med deg innseilingen fra soldekket hvor du har panoramautsikt til de flotte bygningene langs elvebredden.

    Ungarns hovedstad besto opprinnelig av to byer – Buda på den kuperte vestsiden av Donau og Pest på østsiden. De to ble offisielt forent i 1873 og knyttes i dag sammen med totalt åtte broer over elven. Byens handlegater, samt kjente severdigheter som St. Stefans-katedralen, Helteplassen og Parlamentsbygningen, finner du på Pest-siden av elven. På Buda-siden ligger Buda-høyden med Mattias-kirken der keiser Franz Joseph I i sin tid ble kronet som Ungarns hersker, Buda slott og Fiskerbastionen. Sistnevnte byr på fantastisk utsikt over byen og elven. Budapest er også kjent for sine varme kilder, og flere steder i byen er det mulig å ta en dukkert i det helsebringende, mineralrike vannet.

    Vi har morgenen til å bli kjent med Budapest. Midt på dagen fortsetter cruiset og vi nyter en avslappende ettermiddag om bord.

    Budapest
  • Dag 3: Novi Sad og Beograd

    Vi har kommet til Serbia og skal besøke de to største byene i landet. Første stopp er Novi Sad, Serbias nest største by. Arkitektonisk, og til en viss grad kulturelt, er Novi Sad annerledes enn de fleste andre byene i Serbia fordi den ikke har vært under osmansk innflytelse, men isteden var en del av Det østerriksk-ungarske riket. På en høyde ved elven ligger Petrovaradin-festningen, den best bevarte artilleribastionen i denne delen av Europa. Festningen dominerer bybildet, i tillegg til at det er mer enn seksten kilometer med tunneler under bakken.

    Det blir kun et kort stopp i Novi Sad slik at de som skal på byrundtur (ikke inkludert) kan gå i land. Skipet seiler videre og ved 14-tiden ankommer vi Beograd, hovedstaden i Serbia. Beograd ligger strategisk til der elvene Sava og Donau møtes, midt mellom to tidligere imperier – det habsburgske og det osmanske, og er kjent for sin dynamiske blanding av osmansk arv, kommunistisk historie og moderne byliv. Flere hundre år med turbulent historie har satt sitt preg på hovedstaden. Minner fra tidligere herskere er godt synlig mange steder i byen, blant annet den to tusen år gamle Kalemegdan-festningen, de brede bulevardene anlagt under Habsburg-riket og bygninger fra kommunisttiden.

    Sent om kvelden seiler skipet videre med kurs for Jernporten.

    En gammel kirke i byen Beograd med en stor statue ved siden av. Frodig park.St. Sava-kirken i Beograd
  • Dag 4: Jernporten

    Jernporten er et av de mest dramatiske og karakteristiske landskapene langs Donau. Den 120 kilometer lange strekningen har høye dalsider, og var tidligere fryktet av skipstrafikken på grunn av skarpe klipper og farlige strømmer. Farene ble fjernet i 1972 da et hydroelektrisk anlegg og avansert system av sluser som regulerer vannmassene ble åpnet. I denne delen av Donau danner elven grensen mellom Serbia og Romania.

    Vi tilbringer hele dagen om bord og får god tid til å beundre utsikten og nyte cruiselivet. I løpet av formiddagen kommer vi til den første av de to slusene ved Jernporten. Det er en mektig opplevelse å være på soldekket når skipet passerer gjennom de store slusene. Seilasen fortsetter gjennom natten.

    Donau renner gjennom den trange dalen som kalles jernporten.Jernporten
  • Dag 5: Ruse – mulighet for utflukt til Bucuresti

    Om morgenen gjør vi et kort stopp i Ruse, den største bulgarske byen ved Donau. På den andre siden av elven ligger den rumenske havnebyen Giurgu. En to kilometer lang vennskapsbro mellom Ruse og Giurgu er én av bare to broer som knytter de to landene sammen. Ruse er utgangspunkt for en heldagsutflukt til Bucuresti, hovedstaden i Romania (ikke inkludert). Kjøreturen til Bucuresti er cirka 1,5 time hver vei. Utflukten inkluderer byrundtur, lunsj og besøk i Parlamentspalasset. Sistnevnte het opprinnelig Folkets hus og var en av tidligere president Ceausescus prestisjeprosjeketer. Det gigantiske marmorkonstruksjonen i nyklassisk stil var Ceausescus stolthet, men han rakk ikke å se den ferdigstilt før han ble styrtet i 1989.

    Fra Ruse seiler skipet til den rumenske havnebyen Fetesti med ankomst sen ettermiddag. Straks de som har vært på utflukt til Bucuresti kommer om bord igjen, fortsetter cruiset.

    Et enorm palass i Bucuresti med en stor fontene i front. Flere biler på veien rundt fontenen.Parlamentspalasset i Bucuresti
  • Dag 6: Harsova

    Vi nærmer oss Donaudeltatet der elven munner ut i Svartehavet. I dag skal vi besøke den lille rumenske byen Harsova. Herfra tilbys det utflukt (ikke inkludert) til Donaudeltaet eller Constanta ved Svartehavet. Donaudeltaet er kjent for sitt biologiske mangfold og utflukten inkluderer en båttur gjennom det UNESCO-vernede området. Constanta er både viktig havneby og en ferieby med langstrakte strender. Byen har røtter tilbake til 600-tallet f.Kr. da grekerne hadde en bosetning her. Ved strandpromenaden ligger det gamle kasinoet, bygget tidlig på 1900-tallet i østerriksk jugendstil, som minner om Constantas storhetstid, da byen var favorittferiemålet til landets rike overklasse.

    Om ettermiddagen begynner vi på seilasen tilbake oppover Donau.

    Fire pelikaner i DonaudeltaetDonaudeltaet, Romania
  • Dag 7: Ruse – mulighet for utflukt til Veliko Tarnovo

    Vi er tilbake i Ruse som helt siden den var en del av Det osmanske riket har vært en viktig elvehavneby for Bulgaria. Sentrum av byen, som ligger et lite stykke fra elven, kjennetegnes av brede avenyer, store torg og flotte monumenter. Byens arkitektoniske stil er en miks av nasjonal renessansearkitektur, blandet med bulgarsk og rumensk kultur.

    Fra Ruse tilbys det en heldagsutflukt til Veliko Tarnovo (ikke inkludert), en av Bulgarias mest populære turistdestinasjoner. Veliko Tarnovo ligger vakkert til ved elven Jantra og var landets hovedstad under Det andre bulgarske riket (1185–1396). På en høyde like utenfor bykjernen ligger den gamle Tsarevets-festningen. Det store festningsanlegget fra middelalderen er et nasjonalt minnesmerke over Bulgarias storhetstid.

    Ved lunsjtid seiler skipet videre, og de som ble med på utflukten til Veliko Tarnovo kommer om bord igjen om ettermiddagen når skipet gjør et kort stopp i Svishtov.

    Ruse
  • Dag 8: Vidin

    Om morgenen kommer vi til Vidin i Bulgaria. Her har både romere, korsfarere og osmanene kjempet gjennom tidene. Vidin regnes for å være en av de eldste byene i Bulgaria. Byens største severdighet er den store Baba Vida-festningen. Dette er Bulgarias best bevarte middelalderfestning, som kan dateres tilbake til 1300-tallet. Festningen har blitt ødelagt og gjenoppbygget mange ganger gjennom historien.

    Retur til skipet for lunsj og cruiset fortsetter. I løpet av kvelden og natten passerer vi igjen slusene ved jernporten.

    En stor og gammel festning i Vidin på en solskinnsdag.Baba Vida-festningen i Vidin
  • Dag 9: Golubac

    Ved ni-tiden legger skipet til kai ved Golubac. I dette området danner Donau grensen mellom Serbia og Romania. Golubac ligger på den serbiske siden av elven og er kjent for sin store og imponerende festning fra 1300-tallet. I middelalderen var dette åsted for en rekke slag, som oftest mellom det osmanske riket og det ungarske kongedømmet. Tyrkere, ungarere, serbere og østerrikere har flere ganger gjennom historien skiftet på å ha herredømme over festningen. Det er mulig å besøke både øvre og nedre del av festningen, så vel som flere av tårnene.

    Midt på dagen seiler vi videre.

    Golubac, Serbia
  • Dag 10: Vukovar

    I dag våkner vi opp i den lille kroatiske byen Vukovar, som ligger ved Vuka, en av sideelvene til Donau. Vukovar var tidligere en staselig by med flere bygninger i fra den gang denne delen av Kroatia var en del av Habsburgmonarkiet. I løpet av borgerkrigen i Jugoslavia på 1990-tallet, var Vukovar beleiret i 87 dager før byen ble invadert. Beleiringen ga Vukovar tilnavnet Heltebyen. Flere steder i byen kan man se godt synlige spor etter krigen. I sentrum er det flere historiske bygninger, blant annet Radnicki Dom som opprinnelig var hotell og teater, og Eltz-slottet, bygget i barokk stil. Det femti meter høye vanntårnet er byens landemerke, samt Kroatias eldste og mest berømte vanntårn. Fra toppen av tårnet, er det fantastisk utsikt over hele byen og det omkringliggende flate landskapet.

    Etter lunsj seiler vi videre oppover elven og i løpet av natten krysser vi grensen mot Ungarn.

    En vei gjennom byen Vukovar med stilfulle bygninger på hver side.Vukovar, Kroatia
  • Dag 11: Solt - mulighet for utflukt til Puszta

    Den lille ungarske byen Solt er utgangspunkt for en utflukt (ikke inkludert) til Puszta, det store steppelandskapet som ligger mellom Donau og sideelven Tisza. På 1800-tallet var dette området Ungarns ville vesten med gjetere (cowboyer) som voktet over enorme flokker med kveg. Blant dyrene som beiter på steppene i våre dager finner vi Racka-sauer med sine spiralformede horn, Mangalica-griser med krøllete pels og ungarske storfe med lange, buede horn.

    Ved lunsjtid fortsetter cruiset nordover, og vi nyter nok en avslappende ettermiddag om bord.

  • Dag 12: Bratislava

    I løpet av morgenen skal vi gjennom den store slusen ved Gabcikovo-demningen. Oppdemmingen av Donau i dette området har ført til at elven ovenfor demningen er bred som en langstrakt innsjø.

    Ved 13-tiden kommer vi til Bratislava, Slovakias hovedstad. Bratislava er en av Europas yngste hovedsteder, men er allikevel en by rik på historie som kan dateres tilbake til keltisk og romersk bosetting. Den godt bevarte gamlebyen har små torg, smale brosteinsgater og mange statuer. Her ligger også flere av byens severdigheter, deriblant Michaelporten – den gamle byporten fra middelalderen, rådhuset og St. Martins-katedralen som i tidsrommet 1563–1830 var kroningskirke for de ungarske kongene. På en høyde like ovenfor gamlebyen troner middelalderslottet Bratislavsky Hrad, og en tur opp hit belønnes med flott utsikt over Donau.

    Sent om kvelden legger VIVA Enjoy ut på siste etappe av cruiset.

    Gamle og ærverdige bygninger i sentrum av Bratislava. Stor plass med statue og mange mennesker. Gamlebyen i Bratislava
  • Dag 13: Wien - Oslo

    Vi ankommer Wien tidlig om morgenen og et innholdsrikt elvecruise er over. Etter frokost sjekker vi ut og kjører til flyplassen. Fly tilbake til Oslo.

  • Viktig informasjon

    Utflukter
    Informasjon om alle utfluktene som tilbys i løpet av cruiset er ikke klart fra rederiet ennå. En fullstendig oversikt over utfluktene, samt priser, kommer senere.

    Elver er naturbaserte, og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Rederiet forbeholder seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program ved behov.

    Helse
    Det er den reisendes ansvar å være i god nok fysisk form til å kunne delta på turen. På mange flyplasser kan det være langt å gå – både på selve flyplassen, men også fra bagasjeutleveringen og til transferbussen. Alle må kunne håndtere sin egen bagasje og reise uten behov for assistanse. Elvecruise er ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede eller personer med gangbesvær. På utfluktene kan det være mye gåing, ofte på brostein eller annet ujevnt underlag. Dette kan også gjelde utflukter som er med buss. Alle deltagere må klare å følge gruppen i vanlig tempo på flyplassen og på utfluktene. Selv om mange skip har heis, kan det allikevel være trapper mellom noen av dekkene.

    Flytider
    Informasjon om flyselskap og klokkeslett i programmet og bekreftelsen er foreløpige, og endringer kan forekomme. Endelige flytider vil stå i reisedokumentene som sendes ut to-tre uker før avreise.

DatoAvreisestedReisemålAntall netterLedige plasserFra-pris

September 2026

02.09OsloFemstjerners cruise på Donau gjennom syv land med VIVA Enjoy12Mer enn 442 290,-Bestill

Skip

MS VIVA Enjoy
VIVA Enjoy er det nyeste skipet til VIVA Cruises, og søsterskipet til VIVA Two. Skipet har en avslappende luksuriøs atmosfære, og gjennomført design i nordisk stil. All-Inclusive konseptet om bord bid...
Hvorfor velge Elite Travel?
✓ Kunnskapsrik turoperatør med solide eiere
✓ Ansatte med lang fartstid fra bransjen
✓ Gruppeturer med sosialt fellesskap
✓ Reiser for engasjerte voksne
✓ Dyktige norske reiseledere
Kontakt oss
Adresse:
Elite Travel AS
Grensen 15
0159 Oslo