Dagsprogram

  • Dag 1: Oslo – Frankfurt – Koblenz

    Du møter Elite Travels reiseleder på Oslo Lufthavn. Sammen flyr vi direkte til Frankfurt. Videre med buss til Koblenz, hvor MS Olympia venter. Bussturen tar cirka 1,5 time. Koblenz ligger der Mosel munner ut i Rhinen og er en av de tyske byene som ble hardest rammet av bombetoktene under andre verdenskrig. Byen har blitt gjenoppbygget og sentrum består i dag av en blanding av gammelt og nytt. I gangavstand fra skipet ligger odden Deutches Eck (Det tyske hjørnet). Her står en 37 meter høy statue at keiser Wilhelm I og overvåker sammensmeltingen av de to elvene. Ønsker du en luftig oversikt over området, anbefales en tur til det gamle festningsanlegget Ehrenbreitstein, som ligger på en høyde på motsatt side av Rhinen. Det går en gondolbane tvers over elven, og både overfarten og festningen byr på flott utsikt over Koblenz og Rhinen.

    Vi sjekker inn og finner oss til rette i lugaren og om bord. Skipet ligger ved kai i Koblenz over natten, og de som ønsker kan ta en kveldstur i land etter middag.

    Møtepunktet der Mosel og Rhinen møtes. Flere elvecruisebåter ligger ved kai på kveldstid. Koblenz, der Mosel og Rhinen møtes
  • Dag 2: Koblenz – Boppard

    Etter frokost blir vi med reiselederen på en rusletur i Koblenz. Deretter legger vi ut på vår første sykkeltur. Sykkelveien langs Rhinen er en del av det europeiske sykkelrutenettverket kalt EuroVelo. Vi skal sykle på EuroVelo 15, også kalt Rheinradweg, som følger Rhinen over tusen kilometer fra Nederland til Sveits. De første tre dagene sykler vi gjennom Øvre mellomrhindalen, et naturskjønt landskap som står på UNESCOs verdensarvliste. Øvre mellomrhindalen strekker seg fra Koblenz til Bingen/Rüdesheim og er 65 kilometer lang. Gamle borger, små pittoreske landsbyer og skråninger dekket av vinranker bidrar til at dette er et unikt kulturlandskap det er en fryd å sykle gjennom. Sykkelstien er adskilt fra bilveien og følger elven som bukter seg gjennom dalen. Rundt omtrent hver sving ruver det et slott eller en borgruin på bakketoppen. Mange av de små landsbyene langs elven kan dateres tilbake til romertiden og siden de daglige sykkeletappene er korte har vi god tid til å ta en pause og besøke steder underveis.

    Fra Koblenz sykler vi sørover på vestsiden av Rhinen. Vi får med matpakke fra skipet som vi spiser underveis. I løpet av formiddagen passerer vi Stolzenfels-slottet, bygget i ny-gotisk stil og betraktet som et av de mest fremragende eksempler på tysk rhin-romantisk stil, samt den lille vinbyen Rhens som kan dateres tilbake til 800-tallet og har en delvis bevart bymur. Videre sørover har vi fra sykkelstien flott utsikt mot den imponerende middelalderfestningen Marksburg på den andre siden av elven. Marksburg er en av de få borgen langs Rhinen som aldri har blitt ødelagt.

    Mens vi nyter utsikten fra sykkelsetet, seiler MS Olympia fra Koblenz til Boppard, og vi møter igjen skipet her om ettermiddagen. Like før Boppard sykler vi forbi Rheinschleife (Rhinsløyfen), der elven bukter seg i en stor u-sving. Ta gjerne en omvei opp til utkikkspunktet som byr på panoramautsikt over Rheinschleife. For to tusen år siden var Boppard en viktig romersk bosetning. I våre dager er byen en populær turistdestinasjon, ikke minst på grunn av vindistriktet vi nå befinner oss i. I sentrum av byen er det anlagt en fin promenade langs elven, og de som ønsker kan feire første sykkeldag med å smake på den lokale vinen på en av kafeene her.

    Skipet ligger ved kai i Boppard over natten.

    Sykkeletappe: Koblenz – Boppard, cirka 23 kilometer

    Boppard
  • Dag 3: Boppard – Oberwesel

    Sykkelturen gjennom Øvre mellomrhindalen fortsetter. Dagens mål er Oberwesel, men før vi kommer så langt skal vi besøke den lille byen Sankt Goar. Ovenfor Sankt Goar ligger Burg Rheinfels, den største borgruinen langs Rhinen. På den andre siden av elven ligger Katz- og Maus-borgene ovenfor Sankt Goarshausen. Det går en ferge mellom Sankt Goar og Sankt Goarshausen. Like etter at vi har forlatt Sankt Goar passerer vi til den bratte Loreleiklippen, som har skapt grobunn for mange myter. Det finnes mange versjoner av Lorelei-legenden, men alle involverer en ung, vakker kvinne med langt lyst hår og en fortryllende sangstemme som lokket sjømennene til å forlise mot de grunne steinene her. Alle turistbåtene på Rhinen spiller den kjente tyske folkesangen «Die Lorelei», når de seiler forbi klippen.

    Vel fremme i Oberwesel setter vi fra oss syklene på skipet og rusler en tur i byen på egen hånd eller sammen med reiselederen. Oberwesel har en pittoresk bykjerne med mange bindingsverkshus, en gotisk kirke og en godt bevart bymur med 16 utkikkstårn. Skipet ligger ved kai i Oberwesel til neste dag.

    Sykkeletappe: Boppard–Oberwesel, cirka 20 kilometer

    Øvre mellomrhindalen
  • Dag 4: Oberwesel – Rüdesheim

    Etter frokost tar vi igjen frem sykkelen og setter kursen mot Rüdesheim. Snart ser vi Burg Pfalzgrafenstein, som ligger på en liten øy midt i Rhinen ved byen Kaub. Borgen ble bygget i 1327 av Ludwig av Bayern og fungerte som tollstasjon inntil 1866. Borgens beliggenhet er unik, men den er også kjent fordi den er en av de få borgene i Øvre mellomrhindalen som aldri har blitt ødelagt.

    Videre langs Rhinen kommer vi til Bacharach, en liten by som allerede i middelalderen var en av de mest kjente vinbyene langs Rhinen. Det er over førti slott og borger fra middelalderen mellom Koblenz og Bingen. Vi ser mange av de fra sykkelveien, men å komme opp til de krever litt større innsats. Ovenfor Bacharach ligger Burg Stahleck som lokker med fantastisk utsikt over dalen. Gangveien opp til borgen starter ved hovedgaten i Bacharach og består av en gammel steintrapp og bratt sti gjennom vinmarkene. Ved borgen er det en kafé, hvor man kan nyte et glass vin eller kald øl før man begir seg på gåturen tilbake til byen.

    Mellom Bacharach og Rüdesheim sykler vi forbi flere små landsbyer og vakre slott, deriblant Burg Reichenstein, Burg Rheinstein og Ehrensfels-slottet. Ehrensfels ligger blant vinmarkene på vestbredden av Rhinen og ble bygget rundt 1211 etter ordre fra erkebiskopen av Mainz for å beskytte den smale Rhindalen nær Bingen. Slottet ble delvis ødelagt i løpet av tredveårskrigen (1618–1648) og til slutt lagt i ruiner av franskmennene i 1689 i forbindelse med beleiringen av Mainz.

    Om ettermiddagen kommer vi til Rüdesheim, en sjarmerende liten by omgitt av vinmarker og et populært stopp for alle cruiseskipene på Rhinen. Før middag tar vi en spasertur i sentrum på egen hånd eller sammen med reiselederen for å oppleve den spesielle atmosfæren Rüdesheim er kjent for. Langs den smale og livlige gågaten, Drosselgasse, ligger små kneiper og tavernaer som perler på en snor. Her kan du ta en pause for å smake på den lokale vinen eller byens spesialitet – Rüdesheimer kaffee. Skipet ligger ved kai i Rüdesheim til neste dag.

    Sykkeletappe: Oberwesel–Rüdesheim, cirka 25 kilometer

    Drosselgasse, Rüdesheim
  • Dag 5: Rüdesheim – Mainz

    Dagen sykkeletappe går fra Rüdesheim til Mainz, hovedstaden i delstaten Rheinland-Pfalz. Vi sykler gjennom et idyllisk landskap med mange vinmarker. Underveis passerer vi Kürfürstliche-borgen og Eltville am Rhein. I dette området finner man flere av Tysklands mest berømte vinprodusenter, deriblant Steinberg og Kloster Erbacher.

    Mainz ligger på vestbredden av Rhinen ved samløpet med Main – derav byens navn. Gamlebyen i Mainz er velholdt med bindingsverkshus og historiske kirkebygg, blant annet St. Martin-katedralen bygget i romansk stil, og den gotiske St. Stephan-kirken med glassmalerier av Marc Chagall. Johann Gutenberg, boktrykkerkunstens far, ble født i Mainz på 1400-tallet, og på museet som bærer hans navn kan man se et eksemplar av den berømte 42-linjers bibelen, regnet som en av de aller første trykte bøkene i Europa. Tilbring ettermiddagen med å utforske gamlebyen med den historiske plassen Kirschgarten og den lange gå- og handlegaten Augustinerstrasse. Langs Rhinen er det anlagt en fin elvepromenade. Skipet ligger ved kai i Mainz til dagen etter.

    Sykkeletappe: Rüdesheim–Mainz, cirka 30 kilometer

    St. Martin-katedralen, Mainz
  • Dag 6: Mainz – Nierstein – Worms

    De to siste dagene skal vi både på sykkeltur og seile med skipet. Dagen starter med en kort sykkeletappe. Sykkelveien fra Mainz går langs elven, forbi store jorder og vinmarker til Nierstein, en av de største vinproduserende regionene ved Rhinen. Underveis kan vi ta en stopp i den lille byen Nackenheim og besøke den gamle markedsplassen fra middelalderen. I Nierstein møter vi skipet og om ettermiddagen seiler vi til Worms, med ankomst tidlig kveld. Her ligger vi i ro over natten.

    Sykkeletappe: Mainz–Nierstein, cirka 20 kilometer

    Vinmarker nær Nierstein
  • Dag 7: Worms – Nierstein – Mainz

    Worms er en av de såkalte Nibelungen-byene – det vil si en av byene som er nevnt i det tyske helteeposet, Nibelungenlied, fra middelalderen. I våre dager er Worms en industriby, men også senter for vindyrking. Det mest kjente vinmerket fra dette området er Liebfraumilch. Byens landemerke er den store katedralen, som ble påbegynt i 1016. Dette er en av de fremste romanske kirkene i Tyskland og, i likhet med katedralene i nabobyene Speyer og Mainz, en såkalt Kaiserdom (keiserkatedral). Worms har vært åsted for mange viktige begivenheter i Tysklands historie. Da den tyske riksdagen møttes her i 1521, endte det med at keiser Karl V utstedte det berømte ediktet som erklærte Martin Luther som fredløs og kjetter. Mot slutten av andre verdenskrig ble byen hardt bombet, og sentrum ble nesten fullstendig lagt i ruiner.

    Turens siste sykkeletappe går fra Worms til Nierstein. Den er på rundt 40 kilometer, og dermed turens lengste. I Nierstein venter MS Olympia på oss og vi nyter en avslappende ettermiddag om bord mens vi seiler tilbake til Mainz.

    Sykkeletappe: Worms–Nierstein, cirka 37 kilometer

    Keiserkatedralen i Worms
  • Dag 8: Mainz – Frankfurt – Oslo

    Etter frokost tar vi farvel til skipet og kjører med buss til flyplassen i Frankfurt, en kjøretur på en drøy halvtime. Vi flyr direkte fra Frankfurt til Oslo.

  • Sykkel

    Alle oppgitte sykkeletapper er omtrentlige. De fleste strekningene er på asfaltert vei langs elven, og terrenget er godt egnet for fritidssyklister. Det er daglig informasjon om sykkeletappene. Kart for dagens strekning deles ut om bord (én pr. lugar). Det er ingen guiding på sykkelturene, men Elite Travels reiseleder sykler sammen med de som ønsker å sykle samlet.

  • Viktig informasjon

    Elver er naturbaserte, og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Rederiet forbeholder seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program ved behov. Elvecruise er ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede.
    Informasjon om flyselskap og klokkeslett i programmet og bekreftelsen er foreløpige, og endringer kan forekomme. Endelige flytider vil stå i reisedokumentene.