Dagsprogram

  • Dag 1: Norge - Frankfurt/Luxembourg - Saarburg

    Du møter Elite Travels reiseleder på lufthavnen. Sammen flyr vi til Frankfurt (avr. 25.05 og 14.09) eller Luxembourg (avr. 28.09). Videre med buss til Saarburg, hvor MS Olympia venter. Bussturen tar cirka to-tre timer. Saarburg, som er en liten by med rundt åtte tusen innbyggere, ligger helt vest i den tyske delstaten Rheinland-Pfalz. Byen vokste opp rundt borgen Saarburg, bygget av grev Siegfried von Luxembourg for over tusen år siden. Borgen tilhørte senere kurfyrstene av Trier og ble sagt å være deres favorittresidens på 1300-tallet. I likhet med mange andre byer i dette området, har også Saarburg gjennom århundrene skiftet mellom å tilhøre Frankrike og Tyskland, men har siden 1815 vært tysk. En liten sideelv av Saar renner gjennom sentrum av byen, hvor det er dannet en foss (wasserfall Saarburg). Her stuper vannmassene tjue meter ned mellom husene.

    Vel fremme sjekker vi inn og finner oss til rette i lugaren. Før middag samles vi i salongen og blir ønsket velkommen om bord av skipets cruisesjef, som går igjennom praktisk informasjon og sikkerhetsrutiner. Skipet ligger ved kai i Saaarburg over natten.

    Saarburg-fossen
  • Dag 2: Saarburg - Trier

    Før vi legger ut på vår første sykkeltur, blir vi med reiselederen på en rusletur gjennom Saarburg. Dagens sykkeletappe går først langs Saar som bukter seg gjennom et idyllisk naturreservat. Saar var tidligere en viktig transportåre for industrien i Saarland, som i hovedsak dreide seg om kull, jern og stål. Råmaterialer og ferdige produkter ble fraktet med skip på Saar, via Mosel og Rhinen, til den store havnen i Rotterdam. Vi tar med oss matpakke fra skipet, som vi finner et hyggelig sted å spise underveis. Der Saar munner ut i Mosel fortsetter sykkelturen vestover til Wasserbillig i Luxembourg. Deretter går turen tilbake langs Mosel til Igeler Säule og Trier. Mens vi nyter utsikten fra sykkelsetet, seiler MS Olympia fra Saarburg direkte til Trier, der det ligger og venter på oss.

    Trier ble grunnlagt av den romerske keiseren Augustus i år 16 f.Kr. Han kalte byen for Augusta Treverorum, og gjorde den til regionhovedstad for den galliske delen av Romerriket. På 300-tallet ble Trier hovedstad i det Vest-romerske riket. Trier er det eldste erkebispesetet i Tyskland, og erkebiskopen av Trier var fra 1200-tallet også keiserlig kurfyrste med kontroll over store landområder. Byens historiske sentrum er oppført på UNESCOs verdensarvliste takket være mange fortidsminner fra både romertiden og middelalderen. Blant byens største severdigheter finner vi byporten Porta Nigra, det romerske amfiteateret fra 300-tallet, ruinene av et romersk bad og Liebfrauenkirche fra 1200-tallet. Vi setter fra oss syklene om bord og drar på oppdagelsesferd i Trier sammen med reiselederen. Skipet ligger i ro over natten i Trier.

    Sykkeletappe: Saarburg – Wasserbillig – Trier, cirka 39 kilometer

    En bygning fra antikken som heter Porta Nigra i byen Trier.Porta Nigra i Trier
  • Dag 3: Trier - Mehring

    Dagens sykkeletappe er turens korteste, litt under 30 kilometer. Vi har derfor god tid til å bli bedre kjent med Trier før vi må sykle videre. Fra Trier går sykkelturen gjennom om det største vinområdet i Mosel-Saar-Ruwer regionen, via Pfalzel til Mehring. Skipet ligger ved kai i Mehring til neste dag.

    Sykkeletappe: Trier – Mehring, 26–28 kilometer

    Trier - Mehring
  • Dag 4: Mehring - Bernkastel-Kues

    Sykkelveien langs Mosel er en av de mest populære sykkelrutene i Tyskland og en del av Velo Tour Moselle, som går gjennom Frankrike og Tyskland. Den tyske delen av ruten er 242 kilometer lang og starter i Perl der grensen til Frankrike, Tyskland og Luxembourg møtes, og ender i Koblenz hvor Mosel munner ut i Rhinen. Sykkelruten går i hovedsak på asfalterte veier langs elven. Terrenget er stort sett flatt, uten store stigninger, med noen få unntak der veien tar en liten avstikker gjennom vinmarkene. Mens landskapet langs Saar er frodig og forholdsvis flatt, kjennetegnes Moseldalen av bølgende vinmarker og små landsbyer.

    Dagens destinasjon er Bernkastel-Kues, en av de mest pittoreske byene langs Mosel. På vei dit passerer vi Neumagen-Dhron, den eldste vinbyen i Tyskland, og Piesport, det eldste vindyrkingsområdet langs Mosel. Denne regionen er kjent for sine fruktige og søte Riesling-viner. Bernkastel-Kues besto opprinnelig av to byer, Bernkastel og Kues, på hver sin side av elven. De to byene ble forent med en bro over Mosel i 1905. Den historiske bykjernen i Bernkastel er svært sjarmerende med bygninger som kan dateres tilbake til senmiddelalderen. Markedsplassen i hjertet av byen er omkranset av bindingsverkshus, fortauskafeer og det vakre rådhuset fra 1608, bygget i renessansestil. Høyt hevet over byen ligger ruinene av borgen Landshut, bygget av erkebiskop Heinrich von Vinstingen i 1277, men ødelagt av en brann i 1692. Vi har ettermiddagen til å utforske Bernkastel-Kues på egen hånd eller sammen med reiselederen. Ta en pause for å smake på den lokale vinen og se på folkelivet. Skipet ligger ved kai i Bernkastel-Kues over natten.

    Sykkeletappe: Mehring – Bernkastel-Kues, cirka 47 kilometer

    Bernkastel-Kues
  • Dag 5: Bernkastel-Kues - Zell

    Fra Bernkastel-Kues fortsetter sykkelruten langs høyrebredden av Mosel. Vi følger elven som bukter seg gjennom et naturskjønt landskap med vinmarker og små landsbyer. Omtrent halvveis kommer vi til Traben-Trarbach, en annen av Tysklands dobbeltbyer som opprinnelig besto av to byer på hver sin side av elven. Både Traben og Trarbach ble ødelagt av store bybranner på 1800-tallet og begge ble gjenoppbygd i jugendstil. Byene ble offisielt slått sammen i 1898 da det ble bygget en bro over Mosel. Om ettermiddagen kommer vi til Zell – byen som er best kjent for den verdensberømte hvitvinen Zeller Schwarze Katz. Her ligger skipet i ro til neste dag.

    Sykkeletappe: Bernkastel-Kues – Traben-Trarbach – Zell, cirka 43 kilometer

    Zell
  • Dag 6: Zell - Cochem

    Etter frokost tar vi igjen frem sykkelen, og setter kurs mot Cochem, kalt Moseldalens perle. Underveis passerer vi Beilsteien og Calmont, kjent for å ha de bratteste vinmarkene i Europa. Enkelte steder har dalsiden en helning på hele 65%. Når druene skal høstet må drueplukkerne bruke sikkerhetsseler og tau for ikke å falle ned. Dagens tur ender i Cochem, som ligger vakkert til ved elven. Ovenfor byen troner Reichsburg Cochem, en av de best bevarte middelalderborgene langs Mosel. Borgen er fra 1100-tallet, men ødelagt av franske tropper i 1689. På slutten av 1800-tallet ble den bygget opp igjen i nygotisk stil.

    Vi ankommer Cochem etter lunsj og har ettermiddagen til fri disposisjon. Utforsk byen på egen hånd eller bli med reiselederen på en spasertur gjennom de smale gatene og forbi bindingsverkshusene i gamlebyen. Er været fint frister det kanskje å sette seg på en av de hyggelige kafeene langs elven og smake på den lokale vinen? Tar du turen opp til Reichburg, belønnes du med en fantastisk utsikt over Moseldalen. Skipet ligger ved kai i Cochem til neste dag.

    Sykkeletappe: Zell – Beilstein – Cochem, cirka 38 kilometer

    Cochem
  • Dag 7: Cochem - Koblenz

    På cruisets siste dag seiler vi med skipet fra Cochem til Koblenz og nyter en avslappende formiddag på soldekket mens vi beundrer utsikten. Før vi ankommer Koblenz, må vi gjennom tre sluser for å komme ned på samme nivå som Rhinen. De som ønsker kan sykle fra Cochem via Alken til Koblenz, med mulighet til å besøke Burg Eltz underveis. Dette er en lang tur, og anbefales kun for erfarne syklister.

    Koblenz ligger der Mosel munner ut i Rhinen og er en av de tyske byene som ble hardest rammet av bombetokter under andre verdenskrig. Byen har blitt gjenoppbygget og sentrum består i dag av en blanding av gammelt og nytt. I gangavstand fra skipet ligger odden Deutches Eck (Det tyske hjørnet). Her står en 37 meter høy statue at keiser Wilhelm I og overvåker sammensmeltingen av de to elvene. På en høyde på den andre siden av Rhinen ligger den imponerende Ehrenbreitstein-festningen. Det går en taubane fra Koblenz tvers over elven opp til festningen. Før middag kan de som ønsker ta en rusletur til i byen på egen hånd eller sammen med reiselederen. Skipet ligger ved kai i Koblenz over natten.

    Sykkeletappe: Cochem – Alken – Koblenz, cirka 53 kilometer (kun for erfarne syklister)

    Kirke og gamle bygninger på en solskinnsdag i Koblenz.Gamlebyen i Koblenz
  • Dag 8: Koblenz - Hjemreise

    Et opplevelsesrikt sykkelcruise er over for denne gang. Etter frokost tar vi farvel med skipet og setter oss i bussen som skal kjøre oss til flyplassen. Vi flyr tilbake til Norge.

  • Sykkel

    Alle oppgitte sykkeletapper er omtrentlige. De fleste strekningene er på asfaltert vei langs elven, og terrenget er godt egnet for fritidssyklister. Det er daglig informasjon om sykkeletappene og kart for dagens sykkelrute deles ut om bord (én pr. lugar). Det er ingen guiding på sykkelturene, men Elite Travels reiseleder sykler sammen med de som ønsker å sykle samlet.

  • Viktig informasjon

    Elver er naturbaserte, og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Rederiet forbeholder seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program ved behov. Elvecruise er ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede.

    Informasjon om flyselskap og klokkeslett i programmet og bekreftelsen er foreløpige, og endringer kan forekomme. Endelige flytider vil stå i reisedokumentene.