Dagsprogram

  • Dag 1, mandag 18. september: Oslo - Paris

    Du møter Elite Travels reiseleder på Oslo Lufthavn og sammen flyr vi direkte til Paris. Videre med buss til sentrum hvor MS Seine Princess ligger ved kai nær Eiffeltårnet. Ombordstigningen starter kl. 18.00. Kommer vi tidligere, setter vi fra oss bagasjen på skipet og tar en liten rusletur langs elvebredden.

    Vel om bord finner vi oss til rette i lugaren før vi samles i salongen til en velkomstcocktail, etterfulgt av cruisets første temaforedrag: «En definisjon av impresjonismen, dens opprinnelse, teknikker og kontekst.» Alle foredragene i løpet av cruiset er på engelsk. Skipet ligger ved kai i Paris over natten, og de som ønsker kan ta en kveldstur i land etter middag.

    Oslo - Paris
  • Dag 2, tirsdag 19. september: Melun, utflukt til Barbizon

    Om morgenen kaster vi loss og cruiset begynner. Første etappe går oppover Seinen til Melun, cirka 50 kilometer sør for Paris.

    Etter lunsj skal vi på bussutflukt fra Melun til Barbizon, en liten landsby med drøye tusen innbyggere. Her møttes en gruppe franske malere på midten av 1800-tallet. De ble en del av kunstbevegelsen, kalt Barbizonskolen, som foretrakk realisme i kunsten, i motsetning til datidens dominerende romantiske kunstmotiver og akademikunstens krav om historiske emner. I Barbizonskolens malerier ble landskapet tema, og ikke kulisse for mere dramatiske scener. Mot slutten av 1860-årene tiltrakk Barbizon-skolen en yngre generasjon franske malere. Flere av disse, blant annet Claude Monet og Pierre-Auguste Renoir, besøkte Barbizon for å male landskapsmotiver, før de senere ble sentrale kunstnere innen impresjonismen. I Barbizon skal vi besøke Musee de L'Ecole de Barbizon Auberge Ganne, som holder til i huset der kunstnerne fra Barbizonskolen i sin tid bodde.

    Retur til skipet i Melun. Om kvelden hygger vi oss med middag og musikalsk underholdning om bord.

    Melun
  • Dag 3, onsdag 20. september: Paris

    Vi tilbringer en rolig morgen om bord mens vi seiler tilbake mot Paris. Nyt utsikten fra soldekket eller slapp av med en god bok i salongen. Om ettermiddagen står Musée Marmottan Monet i Paris på programmet. Museet har over 300 verker fra impresjonismen, i hovedsak av Claude Monet. Et av de mest kjente kunstverkene på museet er Claude Monets maleri «Impression, soleil levant», som var opprinnelsen til impresjonistbevegelsens navn. Videre ser vi hvordan Monets kunststil utviklet seg fra de første skissene i hans ungdom, til hans berømte vannlilje-malerier.

    Vi er tilbake om bord før middag, og cruiset fortsetter. Nå seiler vi nordover, nedover Seinen. I utkanten av Paris passerer vi den futuristiske bydelen La Défense – et av verdens største kontor- og forretningsdistrikter. Blant høyhus i betong og glass ruver den moderne triumfbuen, Arche de la Défense. Om kvelden inviteres vi på turens andre temaforedraget; «Claude Monet – kvintessensen av impresjonismen».

    Paris
  • Dag 4, torsdag 21. september: Mantes-la-Jolie, utflukt til Giverny

    I løpet av natten kommer vi til Mantes-la-Jolie, som er utgangspunkt for en utflukt til Claude Monets hus i Giverny. Her bodde han i 43 år, fra 1883 til han døde i 1826, 86 år gammel. Monet delte tiden sin i Giverny mellom hagearbeid og maling, og hagen er fremdeles som et levende maleri med skiftende farger gjennom sesongen. De siste årene han levde var hans største lidenskap vannlilje-maleriene. Vi får se både huset med Monets private samling av japanske trykk, Clos Normand (den frodige hagen foran hovedhuset) og Le jardin d’eau (vannhagen) med den berømte vannliljedammen. På denne tiden av året er den største stien gjennom Clos Normand et imponerende skue der den nærmest er dekket av blomkarse i ulike varianter som velter utover stien fra blomsterbedene. Det gir et inntrykk av å være elv av blomster som renner gjennom hagen. De lilla georginene skaper en sterk, gåtefull kontrast til blomkarsen. I le jardin d’Eau er det et mykt lys i september, mens refleksjonene i vannet blir mørkere og skaper dypere nyanser. Som et forspill til høsten begynner vannliljeblomstene snart å visne, mens bladene på piletrærne etter hvert blir farget gul-oransje.

    Om ettermiddagen seiler vi videre mot Rouen, med ankomst i løpet av kvelden.

    Clos Normand-hagen til Monet
  • Dag 5, fredag 22. september: Rouen

    Rouen er den historiske hovedstaden i Normandie, og i dag administrativt hovedsete både for regionen Normandie og departementet Seine-Maritime. I middelalderen var byen en av de største og rikeste i Europa, og den har spilt en viktig rolle i både engelsk og fransk historie. Den eldste delen av bykjernen, med sin godt bevarte trehusbebyggelse, katedral og mange kirker, står på UNESCOs verdensarvliste. I denne delen av byen finner man også klokkeporten, Gros-Horloge, og den gamle markedsplassen hvor jomfruen av Orléans, Jeanne d’Arc, ble brent på bålet i 1431. Ved siden av markedsplassen ligger den moderne Jeanne d’Arc-kirken fra 1979, bygget for å hedre hennes minne.

    Etter frokost står en byvandring i impresjonistenes fotspor på programmet. Vi ser stedene hvor kunstnerne malte kjente verker, som katedralfasade-serien til Monet og Pont Boieldieu av Camille Pissarro. Det blir også et besøk i byens kunstmuseum, Musée des Beaux-Artes, som har den største samlingen av malerier fra impresjonismen utenfor Paris.

    Om ettermiddagen skal vi på en bussutflukt langs Routes des Abbeyes, turistveien som går gjennom et område med gamle normanniske klosterkirker. I tidligere tider lå det over hundre klosterkirker i Normandie. Vi besøker ruinene av Jumiègesklosteret, bygget i 654 da kristendommen kom til regionen. Klosteret ble ødelagt av vikingene på 800-tallet, men gjenoppbygget i en større skala av Vilhelm Langsverd. Vi ser også Saint Pierre-kirken, et av de fineste eksempler på normannisk arkitektur, og middelalderklosteret Saint Wandrille. Retur til skipet.

    I løpet av kvelden legger vi ut på siste etappe av cruiset. Avreisetidspunktet og ankomsten til Honfleur er avhengig av tidevannet, som kan variere med hele åtte meter. Før middag arrangeres det tredje temaforedraget: «Impresjonismens geografi: Paris og forstedene, Honfleur og Normandie-kysten».

    Rouen
  • Dag 6, lørdag 23. september: Honfleur

    Honfleur ligger strategisk til ved Den engelske kanal, nær munningen til Seinen. Midtpunktet i den pittoreske lille byen er den gamle havnen, Viuex Bassin, som ligger litt tilbaketrukket, beskyttet av moloer og omkranset av bygninger som kan dateres tilbake til middelalderen. De godt bevarte bindingsverkshusene langs de smale gatene bærer vitnesbyrd om en spennende historie. Honfleur sies å være impresjonismens fødested og kalles gjerne “Cité des Peintres” (kunstnerbyen). På slutten av 1800-tallet var byen oppholdssted for noen av verdens mest berømte kunstnere, og både Eugène Boudin og Claude Monet satt i sin tid nede ved den gamle havnen og malte.

    Vi starter dagen med en byvandring i Honfleur. Første stopp er Vieux Bassin, den gamle havnen, med sine fargerike hus og skiferkledde fasader. Derfra spaserer vi til trekirken Saint Catherine fra 1400-tallet og saltlageret Greniers à Sel fra 1670, før rundturen avsluttes med et besøk i Saint Léonard-kirken.

    Etter lunsj er det utflukt til Côte d’Albâtre (Alabastkysten), som strekker seg 120 kilometer østover fra Le Havre. Kyststrekningen har tatt navnet fra de høye, hvite kalkklippene man finner her. Alabastkysten var et av favorittmotivene til impresjonistene, og de bratte klippene er foreviget i maleriene til både Claude Monet, Camille Pissarro og Pierre-Auguste Renoir. Vi besøker feriebyen Étretat, som på 1800-tallet var populær blant både kunstnere og adelige.

    Skipet ligger ved kai i Honfleur over natten.

    Honfleur
  • Dag 7, søndag 24. september: Honfleur - Paris - Oslo

    Et opplevelsesrikt cruise er over og etter frokost sjekker vi ut av skipet og kjører til flyplassen i Paris. Bussturen tar cirka tre timer. Vi flyr direkte tilbake til Oslo om ettermiddagen.

  • VIktig informasjon

    Elver er naturbaserte, og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Tidevannet i nær munningen til Seinen kan også har innvirkning på seilingstidene. Rederiet forbeholder seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program ved behov. Elvecruise er ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede.
    Informasjon om flyselskap og klokkeslett i programmet og bekreftelsen er foreløpige, og endringer kan forekomme. Endelige flytider vil stå i reisedokumentene.

  • Impresjonismen

    Impresjonismen var en retning innen malerkunsten som oppsto i Frankrike mot slutten av 1800-tallet. I utgangspunktet var de impresjonistiske malerne i sterk opposisjon til den dominerende og akademiske salongkunsten, som var underlagt strenge regler og definerte motiver. Bevegelsen fikk sitt navn etter at journalisten Louis Leroy i en kritikk av Claude Monets maleri «Impression, soleil levant» («Inntrykk av en soloppgang») fra 1872, brukte betegnelsen «impresjonisme» i en nedlatende betydning.

    Under impresjonismen ble friluftsmaleriet dominerende, og naturen skulle skildres som en fargeopplevelse med spekterets rene farger. Karakteristisk for de impresjonistiske malerne er tydelige penselstrøk, lyse farger, løse og åpne komposisjoner, hverdagslige motiver, gjerne sett fra uvanlige vinkler. De konsentrerte seg særlig om de atmosfæriske stemningene, som damp, dirrende sollys og tåke, og hadde fremfor alt en ambisjon om å fange det skiftende lyset i alle dets ulike fasetter. Det ble en ideologisk føring å gå ut av atelierene og arbeide i friluft, for å konfrontere naturen mest mulig impulsivt og direkte.

    Blant de mest kjent kunstnerne innen impresjonismen finner vi Édouard Manet, Camille Pissarro, Edgar Degas, Paul Cézanne, Alfred Sisley, Claude Monet og Auguste Renoir.

    (Kilde: Wikipedia og SNL)