Dagsprogram

  • Dag 1: Oslo – Wien

    Du møter Elite Travels reiseleder på Oslo lufthavn og sammen flyr vi til Østerrikes hovedstad Wien. Fra flyplassen er det busstransport til skipet, som ligger ved kai like utenfor sentrum av byen. Vi sjekker inn og finner oss til rette i lugaren. Før middag inviteres vi på en velkomstdrink i salongen med presentasjon av kapteinen og hans besetning. Skipet ligger ved kai i Wien over natten.

    Wien
  • Dag 2: Wien, Østerrike

    Den tidligere keiserbyen, Wien, er en av de vakreste byene i Europa. Her er det lett å fornemme historiens sus fra den gangen byen var hovedstad i Det habsburgske riket. Wien er full av kjente monumenter, museer, palasser og vakre parker. Byrundturen* etter frokost går med buss, som er det beste måten å få en oversikt over de viktigste attraksjonene i byen. Vi kjører først langs Wiener Ringstrasse, ringgaten som omgir den historiske bykjernen. Her ser vi flere av byens arkitektoniske severdigheter, deriblant Statsoperaen, Parlamentet, Rådhuset, Burghteater og universitetet. Deretter fortsetter vi til fots gjennom sentrum og passerer både Den spanske rideskolen, Hofburgpalasset og Stefansdomen. Det blir tid til å rusle litt rundt på egen hånd før bussen kjører oss tilbake til skipet for lunsj.

    Ettermiddagen er til fri disposisjon. Ta gjerne en tur til de hyggelige gågatene i sentrum og besøk et av Wiens elegante konditorier for å smake på byens kulinariske spesialitet, Sachertorte. Alternativt kan du bli med på en valgfri utflukt til Schönbrunn-slottet, den tidligere sommerresidensen til den østerrikske keiserfamilien.

    Tilbake om bord samles vi til et informasjonsmøte, hvor reiselederen går gjennom praktisk informasjon og forteller litt om turen vi har foran oss. Senere på kvelden bør du ikke gå glipp av den valgfrie wienerkonserten i et av byens palasser, der du får høre klassisk musikk av Strauss og Mozart i keiserlige omgivelser. Ved 23-tiden kaster skipet loss og cruiset på Donau begynner.

    Stefansdomen, Wien
  • Dag 3: Bratislava, Slovakia

    I løpet av natten har skipet ankommet Bratislava, hovedstaden i Slovakia. Bratislava er en av Europas yngste hovedsteder, men likevel en by rik på historie som kan dateres tilbake til keltisk og romersk bosetting. Etter frokost er det byvandring* gjennom den sjarmerende gamlebyen som består av brosteinstorg og trange gater, men også flotte fontener og mange statuer. Underveis ser vi flere av byens severdigheter, deriblant Michaelporten – den gamle byporten fra middelalderen, rådhuset og St. Martins-katedralen, som i tidsrommet 1563–1830 var kroningskirke for de ungarske kongene. Om ettermiddagen kan du utforske byen videre i ditt eget tempo. Gamlebyen er bare er noen minutters gange fra kaien, og derfra er det en fin tur opp til middelalderslottet Bratislavsky Hrad, som troner på en høyde over byen. Fra slottet er det en imponerende utsikt over Donau. Før middag arrangeres det vinsmaking i salongen om bord. Sent om kvelden fortsetter cruiset.

    Gamle og ærverdige bygninger i sentrum av Bratislava. Stor plass med statue og mange mennesker. Gamlebyen i Bratislava
  • Dag 4: Budapest, Ungarn

    Vi nyter en avslappende formiddag om bord mens skipet seiler langs den slovakisk-ungarske grensen. I løpet av formiddagen har vi utsikt til den store basilikaen i Esztergom og senere Visegrad med sine festningsruiner. Etter lunsj legger skipet til kai sentralt i Budapest. Ungarns vakre hovedstad besto opprinnelig av to byer – Buda på den kuperte vestsiden av Donau og Pest på østsiden. De to byene ble offisielt slått sammen i 1873 og knyttes i dag sammen med totalt åtte broer over elven. Om ettermiddagen skal vi på byrundtur* med buss. Vi ser de største attraksjoner, men får også høre litt om Budapests fargerike historie. Etter å ha sett Operaen, St. Stefans-katedralen, Parlamentsbygningen og Helteplasser på Pest-siden, kjører vi over Kjedebroen og opp på Buda-høyden. Her ligger Buda slott og Mattias-kirken der Sisi, keiserinne Elizabeth, og hennes ektefelle, keiser Franz Joseph I, i sin tid ble kronet som ungarske herskere. Fra Fiskerbastionen på toppen av Buda-høyden åpenbarer det seg en fantastisk utsikt over byen og elven.

    Om kvelden blir vi underholdt av en sigøynerduo i salongen, som er en sann fornøyelse. Skipet ligger ved kai over natten, og de som vil oppleve nattelivet i Budapest kan ta en kveldstur i land etter middag.

    En liten tunnel ved en borg med gamle statuer på hver side. Fiskerbastionen, Budapest
  • Dag 5: Budapest, Ungarn

    I dag har vi hele dagen til fri disposisjon og du kan utforske Budapest på egen hånd. Reiselederen har mange tips om hva du kan gjøre. Et steinkast fra kaien ligger gågaten Vaci Utca, med sine mange lekre butikker. Vi anbefaler også et besøk til byens store innendørs matmarked. Selve markedshallen, bygget i jugendstil på slutten av 1800-tallet, er en attraksjon i seg selv. Budapest er også kjent for sine varme kilder, og det er mulig å ta en dukkert i det helsebringende, mineralrike vannet flere steder i byen. De to mest kjente termalbadene er Szechenyibadet – et utendørs badeanlegg i Byparken, og Gellertbadet, som tilhører Hotel Gellert. Alternativt tilbys det en valgfri utflukt til Grottehospitalet, et av de mest fascinerende og unike museene i Ungarn. Grottehospitalet var i bruk under andre verdenskrig og den sovjetiske okkupasjonen i 1956, og befinner seg i kjellere og huler under Buda-slottet. Hospitalet ble omgjort til museum i 2008.

    Etter middag kaster skipet loss, og vi samles på toppdekket for å få med oss utseilingen fra Budapest. Broer og kjente bygninger langs elvebredden er vakkert opplyst og vi forlater byen til tonene av Johan Strauss’ «An der schönen blauen Donau» og gjerne med bobler i glasset. I løpet av natten krysser skipet grensen mellom Ungarn og Kroatia.

    Budapest
  • Dag 6: Vukovar, Kroatia

    Vi seiler videre og nyter nok en rolig morgen og formiddag om bord. Utpå ettermiddagen kommer til den lille kroatiske byen Vukovar, som ligger ved Vuka, en av sideelvene til Donau. Vukovar var tidligere en staselig by med flere bygninger fra den gang byen var en del av Habsburgmonarkiet. I løpet av borgerkrigen i Jugoslavia på 1990-tallet fikk Vukovar tilnavnet Heltebyen. Etter å ha vært beleiret og beskutt i 87 dager, ble Vukovar til slutt invadert 18. November 1991. Da var store deler av byen totalt rasert. Krigen endte til slutt med uavhengighet for Kroatia. På byvandringen* får vi høre mer om Vukovars historie og ser med egne øyne sporene etter krigen som fremdeles er godt synlig. Om kvelden seiler vi videre mot et nytt land og en ny by.

    En vei gjennom byen Vukovar med stilfulle bygninger på hver side.Vukovar, Kroatia
  • Dag 7: Novi Sad, Serbia

    I løpet av natten krysser vi nok en grense før vi legger til kai i Novi Sad, Serbias nest største by. Novi Sad har et relativt lite bysentrum, men med mange gågater, parker og en lang promenade langs elven. Arkitektonisk, og til en viss grad kulturelt, er Novi Sad annerledes enn de fleste andre serbiske byer, siden den ikke har vært under ottomanske innflytelse, men isteden var en del av Det østerriksk-ungarske riket. Bygningene i sentrum ligner derfor mer på de man finner i Wien og Budapest. På en høyde ved elven ligger den imponerende Petrovaradin-festningen, som er den best bevarte artilleribastionene i denne delen av Europa. Festningen dominerer bybildet, i tillegg til at den har mer enn seksten kilometer med tuneller under bakken. På byrundturen* etter frokost spaserer vi gjennom den sjarmerende, historiske bydelen og opp til Petrovaradin-festningen. Retur til skipet for lunsj. Om ettermiddagen kan du utforske byen videre på egen hånd eller bli med på en valgfri utflukt til Krushedol-klosteret Fruska Gora-fjellene. Klosteret er kjent for sine vakre fresker fra 1500-tallet. På vei tilbake til Novi Sad blir det et stopp i den lille barokkbyen Sremski Karlovci, som er sentrum for vin- og honningproduksjon i området. Cruiset fortsetter like etter midnatt.

    Stor kirke ved en åpen plass i Novi Sad. Trær og benker i ulike farger. Novi Sad, Serbia
  • Dag 8: Beograd, Serbia

    Serbias hovedstad, Beograd, ligger strategisk til der elvene Sava og Donau møtes, midt mellom to tidligere imperier – det habsburgske og det ottomanske. Beograd er en av Europas eldste byer, og flere hundre år med turbulent historie har satt sitt preg på byen. Minner fra tidligere hersker er synlig mange steder – fra den to tusen år gamle Kalemegdan-festningen, til de brede habsburgiske bulevardene og bygninger fra kommunist-tiden. Etter frokost er det byrundtur* med buss og vi ser blant annet den ortodokse St. Sava kirken, prinsesse Ljubicas palass, rådhuset, parlamentet og St. Markus kirken. Fra den store Kalemegdan-parken fortsetter vi til fots inn på festningsområdet. Kalemegdan-festningen ble opprinnelig bygget av kelterne i det tredje århundre f.Kr. Herfra åpner det seg en panoramautsikt over hele byen. Rundturen fortsetter deretter til den nyere delen av Beograd, på den andre siden av elven, der vi tar en kort stopp ved tidligere president Titos residens. Rundturen avsluttes med en folklore-gruppe som skal danse og synge serbiske folkeviser for oss. Vi kan forvente oss et forrykende flott show. Etter lunsj er det god tid til å oppleve mer av byen på egen hånd. Om kvelden seiler skipet videre med kurs mot Jernporten.

    En gammel kirke i byen Beograd med en stor statue ved siden av. Frodig park.St. Sava-kirken i Beograd
  • Dag 9: Golubac, Donji Milanoval og Jernporten

    Tidlig om morgenen har skipet kommet frem til inngangen av Jernporten, en av de mest karakteristiske landskapene langs Donau. Denne 120 kilometer lange strekningen var tidligere fryktet av skipstrafikken på grunn av skarpe klipper og farlige strømmer, men farene ble fjernet i 1972 da det ble åpnet et hydroelektrisk anlegg og avansert system av sluser som regulerer vannmassene. I dette området danner Donau grensen mellom Serbia og Romania. Før vi kommer til slusene, skal vi i løpet av formiddagen gjøre to landhogg. Første stopp er i Golubac, på den serbiske siden av elven. Her ligger en stor, imponerende festning fra 1300-tallet, som gjennom hele middelalderen var åsted for en rekke slag, som oftest mellom det osmanske riket og det ungarske kongedømmet. Tyrkere, ungarere, serbere og østerrikere har flere ganger gjennom historien skiftet på å ha herredømme over festningen. Fra skipet er det kun femten minutter å gå til festningen, og vi blir med reiselederen på en spasertur til det historiske stedet før vi seiler videre. Etter lunsj ankommer vi Donji Milanovac, hvor vi også tar en tur i land. I den lille byen, som bare har drøyt to tusen innbyggere, får vi et inntrykk av dagliglivet i Serbia – en skarp kontrast til de urbane storbyene vi har besøkt tidligere på cruiset. Ved 16-tiden kommer vi til den første av i alt to sluser ved Jernporten. Det er en mektig opplevelse å være med når skipet passerer gjennom de store slusene.

    I kveld er det kapteinens festmiddag, etterfulgt av dans og musikk i salongen.

    Donau renner gjennom den trange dalen som kalles jernporten.Jernporten ved Donau
  • Dag 10: Vidin, Bulgaria

    I løpet av natten har skipet lagt til kai i Vidin i Bulgaria. På byvandringen* etter frokost starter vi med å gå langs elvepromenaden til Baba Vida-festningen, som kan dateres tilbake til 1300-tallet. Festningen har blitt bygget, ødelagt og gjenoppbygget mange ganger gjennom historien, og er i dag Bulgarias best bevarte middelalderfestning, samt byens historiske landemerke. Med tykke vegger og mørke tårn gir den et strengt utseende i skarp kontrast til den idylliske beliggenheten midt i en vakker park fylt med roser. Byvandringen avsluttes inne i sentrum før vi tar oss tilbake til skipet på egen hånd.

    Ettermiddagen kan du enten nyte om bord, eller ta en rusletur på egen hånd i byen. Alternativt tilbys det en valgfri utflukt til fjellområdet Belogradsjik, som ligger cirka en times kjøring fra Vidin. Belogradsjik er kjent for sine vakre og spesielle steinformasjoner og et stort festningskompleks fra middelalderen.

    Mens vi spiser middag, setter skipet kurs mot Romania på den siste etappen av cruiset.

    En stor og gammel festning i Vidin på en solskinnsdag.Baba Vida-festningen i Vidin, Bulgaria
  • Dag 11: Turnu Magurele – Bucuresti – Oslo

    Vi våkner opp i den rumenske elvehavnebyen Turnu Magurele. Etter frokost sier vi farvel til skipet og kjører med buss 2,5 time til Romanias hovedstad Bucuresti. Det blir et kort stopp underveis. Vel fremme får vi en byrundtur med bussen og ser kjente historiske bygninger som Athenaeum – der Bucurestis filharmoniske orkester holder til, Nasjonalteateret, Revolusjonsplassen og ikke minst Parlamentspalasset – tidligere president Ceausescu stolthet og verdens nest største bygning etter Pentagon. Det blir tid til lunsj (ikke inkludert) før vi kjører til flyplassen. Fra Bucuresti flyr vi tilbake til Oslo. Mellomlanding og flybytte underveis.

    Et enorm palass i Bucuresti med en stor fontene i front. Flere biler på veien rundt fontenen.Parlamentspalasset i Bucuresti
  • Viktig informasjon

    Elver er naturbaserte, og det kan skje uforutsette endringer i vannstanden. Skulle dette oppstå, forbeholder rederiet seg retten til å forandre seilingsrute, tider og program. Elvecruise er ikke tilrettelagt for bevegelseshemmede.

    Informasjon om flyselskap og klokkeslett i programmet og bekreftelsen er foreløpige, og endringer kan forekomme. Endelige flytider vil stå i reisedokumentene.